Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2022
Afleveret
2022-03-03
Antal sider
101 pages
Abstract
Dette speciale i Oplevelsesdesign omhandler natur og mere specifikt naturoplevelser. Formålet er at undersøge, hvordan den varierede natur ved Panoramaruten, en smuk vandresti ved Mariager Fjord i Danmark, kan formidles digitalt. Endvidere er der fokus på, hvilken kontekst, formidlingsmedie og eventuel forbruger, der er relevant for konceptet. Destination Himmerland, en turismeorganisation i Vesthimmerland og Mariager Fjord, er casepartner for specialet. Herudover udgør forskning om natur og naturoplevelser i forbindelse med teknologi et grundlæggende vidensgrundlag for specialet. Ydermere udgør empirisk forskning i form af feltarbejde og observation af især Panoramaruten en væsentlig del af specialet. Den empiriske forskning er i kombination med teori om Pervasive Games, Visual Interface Design, Gamification og Teori om smartteknologier og forskellige perspektiver for naturoplevelsen relevant for udvikling af konceptet. Ved at bruge resultater fra den empiriske forskning og definitioner og termer fra teorierne, var det muligt at nå en designløsning. I konceptudviklingsfasen blev Brainstorming brugt som metode til at udforske forskellige konceptideer og dating for par i en datingkontekst blev valgt som den bedste løsning. Den mobile applikationsplatform var den mest optimale formidlingsløsning til konteksten. Derfor blev en low-fidelity prototype fremstillet i et prototyping-program kaldet Axure med teori fra Pervasive Games, Visual Interface Design, Gamification og Teori om smartteknologier og forskellige perspektiver for naturoplevelsen i tankerne. Bagefter blev prototypen testet ved hjælp af Think-Aloud metoden. Testpersonernes evalueringer udgør designløsningen og mulige re-design af applikationen. Konceptet og resultaterne fra testene diskuteres og evalueres, og det fremtidige arbejde samt videreudvikling af konceptet overvejes. Specialet er udarbejdet i en iterativ designproces, hvor videnskabsteori om Hermeneutik og Designfaglig videnskabsteori indikerer specialets fremgangsmåde. Konklusionen var, at det konkrete interfacedesign og applikationsindhold har brug for nogle justeringer. Dog synes testpersonerne godt om det overordnede koncept. Derudover konkluderer specialet, at det er relevant at fortsætte arbejdet med naturoplevelser og dating i en naturkontekst. Specialet bidrager med en ny og forfriskende tilgang til arbejde med naturoplevelser i kombination med moderne smartteknologi.
This Master Thesis in Experience Design deals with nature and more specifically nature experiences. The purpose is to examine how the varied nature of The Panoramic Route, a beautiful hiking trail at Mariager Fjord in Denmark, can be disseminated digitally. Furthermore, focus is on which context, dissemination media and possible consumer is relevant for the concept. Destination Himmerland, a tourism organization of Vesthimmerland and Mariager Fjord, is the case partner of the thesis. In addition to this, research about nature and nature experiences in connection with technology constitutes a fundamental base of knowledge of the thesis. Furthermore, empirical research in the form of field work and observation of especially The Panoramic Route constitutes an essential part of the thesis. The empirical research is in combination with Theory on Pervasive Games, Visual Interface Design, Gamification and Theory on smart technologies and different perspectives of the nature experience relevant for developing the concept. By using results from the empirical research and definitions and terms from the theories, it was possible to make a design solution. In the phase of the concept development, Brainstorming was used as a method to explore different concept ideas and dating for couples in a nature context was selected as the best solution. The mobile application platform was the most optimal dissemination solution for the context. Therefore, a low-fidelity application prototype was made in a prototyping program called Axure with Theory from Pervasive Games, Visual Interface Design, Gamification and Theory on smart technologies and different perspectives of the nature experience in mind. Afterwards, the prototype was tested using the Think-Aloud method. The evaluation of the test subjects constitutes the design solution and possible re-design of the application. The concept and results from the tests are discussed and evaluated, and future work and development of the concept is considered. The thesis is compiled in an iterative design process, and Scientific Theory regarding Hermeneutics and Theory of Design Science indicates the workflow of the thesis. Conclusions were that the concrete Interface Design and content of the application need some adjustments, however, the test subjects did appreciate the overall concept. Also, the thesis concludes that it is relevant to continue working with digital nature experiences and dating in a nature context. The thesis contribution includes a new and refreshing approach to working with nature experiences in combination with modern smart technology.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.