AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Kreativitet og innovation i makerspace - Digitale fabrikationsteknologier i billedkunst og håndværk og design

[Creativity and Innovation in Makerspace - Digital manufacturing technologies in visual arts and crafts and design]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2020

Afleveret

2020-06-10

Antal sider

114 pages

Abstract

Denne Design Based Research (DBR) undersøgelse omhandler en undersøgelse af kreativitet og innovation i Makerspace på læreruddannelsen inden for området omkring fagene billedkunst og håndværk og design. Undersøgelsen er et casestudie med afsæt i et specialiseringsmodul på læreruddannelsen med navnet Kreative og innovative designprocesser. Omdrejningspunktet var en undersøgelse af et læringsdesign, som igennem flere iterationer er blevet målrettet for at fremme kreative og innovative processer med arbejde med anvendelse af lasercutter. Tidligere undersøgelser inden for denne DBR har vist, at de digitale fabrikationsteknologier tager tid at lære at bruge i undervisningen, og at det er vanskeligt at undgå at teknologierne kommer til at opleves som begrænsende og styrende for de kreative og innovative processer. På baggrund af de resultater blev følgende guidelines indtænkt i designet: at sænke sværhedsgraden på de digitale design- værktøjer, og at give tid til at deltagerne tilegnede sig færdigheder i at designe med teknologierne. Begge dele var med det formål at undersøge, i hvilken grad det ville åbne op for at kreative og innovative arbejdsprocesser udviklede sig. Undersøgelsens resultater viste, at for at arbejde kreativt og innovativt med tek- nologierne i makerspace, så kræver det at deltagerne har oplevet at besidde færdigheder i at arbejde med værktøjerne i en grad, så de formår at udtrykke sig ved hjælp af dem. Undersøgelsen viste også, at teknologierne ofte opleves som styrende og begrænsende for den skabende proces særligt i begyndelsen af processen.

This Design-Based Research (DBR study) within teacher education deals with a study of creativity and innovation in Makerspace in the field of the arts and crafts and design. The study is a case study based on a specialization module of teacher education called “Creative and innovative design processes”. The focal point was a study of a learning design that has been targeted over several iterations to promote creative and innovative processes with the laser cutter. Previous research within this DBR has shown that digital manufacturing technologies take time to learn, time to use in teaching and that it is difficult to avoid the technologies being perceived as limiting and controlling the creative and innovative processes. Based on the results, the following guidelines were envisaged in the de- sign: to lower the difficulty of the digital design tools, and to allow time for partici- pants to acquire skills in designing with the technologies. Both were intended to in- vestigate the extent to which it would open up creative and innovative work processes. The results of the study showed that in order to work creatively and innovatively with the technologies in the makerspace, it requires participants to have the skills to work with the tools to a degree so that they can express themselves using them. The study also showed that the technologies are often perceived as controlling and limiting the creative process, especially at the beginning of the process.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.