AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Byggeledelse - Kompetenceudvikling af fremtidige ledere i byggebranchen

[Construction Management - Competence Development of Future Leaders in the Construction Industri]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2016

Afleveret

2016-01-05

Antal sider

119 pages

Abstract

Projektet med titlen Kompetenceudvikling af fremtidige ledere i byggebranchen, er afslutningen på kandidatuddannelsen Cand. Scient. Techn. i byggeledelse på Aalborg Universitet. Projektet er udarbej-det efter studieordningens krav og indleveret ved de Tekniske- og Naturvidenskabelige fakulteter som dokumentation af kravene for at bestå Cand. Scient. Techn. i byggeledelse kandidatuddannelsen. Projektet omhandler kommende og nyuddannede lederes kompetenceniveau og oplevelsen af overgangen fra studerende til nyuddannet leder i byggebranchen. Gennem projektet analyseres der på hvilke kompetencer de studerende lære på deres respektive uddannelser, hvorefter der undersøges hvilke kompetencer byggebranchen efterspørger. Kompetencerne som byggebranchen ønsker, bliver sammenlignet med uddannelsesinstitutionerne nuværende fokusering, for at undersøge de kompetenceområder hvor der er plads og behov forbedringer. Projektet startes med en analyse, for at afklare hvad projektgruppen ser som værende kompetenceområde hvor der kan ske forbedringer. Det følges op med en interviewrunde af væsentlige aktører fra byggebranchen, lektorer fra uddannelsesinstitutionerne og studerende. Det danner grundlag for den sonderende problemanalyse i projektet, hvor de fem gennemgående kompetenceområder bliver belyst: • Ledelse, • Social kapital • Kommunikation - forhandlingsteknik • Konflikthåndtering • Motivation De fem overnævnte kompetenceområder, danner grundlag for en række hypoteser som bliver be-/afkræftet igennem en interviewrunde. Efterfølgende udføres en spørgeskemaundersøgelse, hvor to respondentgruppers besvarelser vil kunne sammenlignes. Respondentgrupperne består af ledere i den danske byggebranche, samt ingeniør- og bygningskonstruktørstuderende på henholdsvis Aalborg Universitet og University College Nordjylland, i alt 44 respondenter. Analysen af spørgeskemaundersøgelse fremhæves i kapitlet empirisk databehandling: Yderligere undersøges det hvilke teorier, samt metoder og værktøjer det vil kunne støtte op om en kompetenceudvikling af de fremtidige ledere i byggebranchen. Respondenterne giver gennem interviewene og spørgeskemaundersøgelsen udtryk for at der fra bygge-branchens side ønskes et større og mere komplet fokus på de menneskelige lederkompetencer. Derud-over føler de studerende sig ikke parate til at håndtere de sociale og menneskelige aspekter der ligger i at være leder. Uddannelsesinstitutionerne uddanner dygtige fagtekniske stærke ledere, hvor størstedelen af undervisningens fokus ligger på de tekniske og mere målbare fagområder. De fem gennemgående kompetenceområder i projektet giver et overblik og indsigt i mulige kompetencer hvor de kommende ledere kan udvikles. Projektgruppens løsningsforslag henvender sig til involverede parter i den danske byggebranche med interesse i at undervise og udvikle de bedste ledere på sigt. Derfor er løsningsforslaget en kombination af vejledninger og ideer til optimering af kompetenceområdet.

This project with the title, “Competence Development of Future Leaders in the Construction Industry”, marks the end of the MSc in Construction Management at Aalborg University. The report was made to fill the curriculum requirements and is filed by the Technology and Natural Science faculties as docu-mentation for the requirements to pass the MSc in Construction Management Master's program. The report deals with upcoming and recent leader's level of competence and the experience of the transition from student to newly qualified leader in the construction industry. Through the report there will be analysis on the skills the students learn in their education, and afterwards the project group examines the competencies that the construction industry demands. The competencies the construction industry demand is being compared to current educational focus, to examine the competence areas where there is room and need for improvements. The report starts with an analysis, to clarify where the project group see improvements can be made. It follows up by interviewing key people from the construction industry, lecturers from the educational institutions and students. It forms the basis of the exploratory case study in the report, where the five continuous competences are illuminated: • Management • Social capital • Communication and Negotiation techniques • Conflict management • Motivation The five areas of competence mentioned above, provide the basis for a number of hypotheses which will be confirmed or denied through a round of interviews. Afterwards a questionnaire is made with two groups of respondents so responses can be compared. The respondents groups are comprised of leaders in the Danish construction industry, as well as engineers and building construction students at Aalborg University and University College Nordjylland; a total of 44 respondents. The analysis of the questionnaire is highlighted in the chapter “Empirical Data Processing”. Furthermore, the project group explores the theories, methods and tools that will support and develop the skills of the future leaders in the construction industry. Through the interviews and questionnaires the respondent’s give the impression that the construction professionals require a larger and more complete focus on human management skills. In addition the students feel that they are not prepared to handle the social and human aspects that are required as a leader. The educational institutions educate skilled technical strong leaders, where the majority of the teaching focuses on the technical and more measurable disciplines. Through the five competences, the report gives an overview and insight into the possible areas which future leaders can be developed in. The project group's solution addresses the people who are involved in the Danish construction industry who have an interest in teaching and developing the best leader’s in the long term. Therefore, the pro-posed solution is a combination of guidance and ideas for optimization of the new leader’s competences.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.