Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2017
Afleveret
2017-06-02
Antal sider
92 pages
Abstract
I dette projekt undersøges alternative drivmidler til konventionelle drivmidler til personbiler i Danmark. Drivmidlerne sammenlignes på privatøkonomi, samfundsøkonomi, udledning af drivhusgasemissioner og energieffektivitet. Projektets problemformulering er: Hvordan kan personbiler omstilles fra at være baseret på konventionelle drivmidler som benzin og diesel til alternative drivmidler? I besvarelsen af problemformuleringen tages der udgangspunkt i teorien om Innovativ projektvurdering. Med denne teori vurderes drivmidlernes samfundsmæssige potentialer og identificere eventuelle institutionelle barrierer som modarbejder de samfundsmæssigt bedste drivmidler. På baggrund af projektets analyser foreslås anbefalinger til, hvordan konkrete reguleringer kan ændres, så afgiftsstrukturerne afspejler drivmidlernes samfundsmæssige virkning. I projektet konkluderes at elbilen med et lille batteri på 24 kWh er det bedste alternativ til konventionelle drivmidler målt på samfundsøkonomi og energieffektivitet. Privatøkonomisk er elbilen også favorabel men planlagte stigninger på registreringsafgiften til elbiler medfører, at elbilers samlede årlige omkostninger i 2020 er dyrere end konventionelle biler. En af projektets anbefalinger omhandler at bevare det privatøkonomiske incitament for at tilvælge elbilen fremfor konventionelle biler.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.