Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2011
Afleveret
2011-05-26
Antal sider
128 pages
Abstract
Abstract Dette projekt omhandler en kvalitativ undersøgelse af hvorledes man kan tilrettelægge et kursusforløb, der vha. af et IKT støttet læringsrum, kan opretholde den viden og de færdigheder, der erhverves i forbindelse med et hjerte-lungeredningskursus. Endvidere undersøges hvorledes afgørende kompetencer som skal anvendes i en genoplivningssituation, kan styrkes. Med et socialkonstruktivistisk læringssyn som grundlag og aktionsforskning som forskningstilgang, undersøges problemfeltet i form af en case, bestående af et eksisterende hjerte-lungeredningskursus. Problemformuleringen er afdækket ved at foretage afprøvninger af udvalgte konceptdele med efterfølgende fokusgruppeinterviews af tre deltagere og en underviser, som har deltaget i omtalte eksisterende kursus. Interviewmetoden er ” Appreciative Inquiry” operationaliseret i form af en interviewmodel kaldet 4D modellen. Undersøgelsen af problemformuleringens felt, er udført ved udfærdigelsen af tre prototyper på IKT-baserede læringsaktiviteter. De tre afprøvede prototyper er: 1. Et selvproduceret trykmodul der, tilsluttet en computer, kan anvendes til at træne hjertemassage med rytmisk musik som støtte. 2. En blog til erfaringesudveksling. 3. Afspilning af virkelighedstro videoer af genoplivningssituationer. Konklusionen er at færdigheder i form af hjertemassage i vid udstrækning kan opretholdes vha. trykmodulet, såfremt modulet er udstyret med en virkelighedsnær kompressionsfølelse. Rytmedelen med musik kan i den sammenhæng anvendes som et støtteværktøj. Opretholdelsen af læringen af hjertemassage kan suppleres med en konkurrencedel som motivationsfaktor for at anvende dette element. Viden kan opretholdes vha. blog og video såfremt disse fremkommer virkelighedsnære og nærværende. Deltagelse i blog og anvendelse af video kan give virtuel erfaring, der sandsynligvis vil kunne styrke den kritiske kompetence og dermed evnen til at håndtere en sådan kritisk situation. Der konkluderes yderligere at muligheden for at lære på forskellige måder bør prioriteres i tilrettelæggelsen. Kolbs fire læringsstile findes velegnet som inspiration til hvordan elæringsforløbet kan tilrettelægges, således at flere læringsstile tilgodeses. Endelig kan det konkluderes at brugen af konceptet kun synes realistisk, såfremt anvendelsen kædes sammen med sociale læringsaktiviteter forankret på arbejdspladsen.
Abstract The project is a qualitative study in how to organize a learning environment that, using ICT supported learning, may maintain the knowledge and skills acquired in connection with a cardiopulmonary resuscitation basic course. Furthermore the project examine how crucial competences to be used in critical situations like a resuscitation situation, can be strengthened. With a social constructivism learning approach as the basis and action research as a research approach, the problem area is investigated in the form of a case study, consisting of an existing cardiopulmonary resuscitation course. The problem area is identified by conducting trials of three selected concepts to share with subsequent focus group interviews of three participants and a teacher, who have participated in the basic course. The interview method is the Appreciative Inquiry. The study was conducted by development of three prototypes of e-learning activities. The three tested prototypes were: 1. Self-generated pressure module, connected to a computer that can be used to train cardiac massage with rhythmic music as support. 2. Blog for writing experiences. 3. Videos of real-life resuscitation situations. The conclusion is that skills in form of cardiac massage largely can be maintained using a pressure module if the module is equipped with a realistic sense of compression. The rhythm of music can in this context be used as a supporting tool. Learning by cardiac massage can be complemented with a competition part as motivation to use this feature. Knowledge can be maintained by using blog and video if they appear realistic and present. Participation in a blog and use of video can provide virtual experience that is likely to strengthen the critical skills and hence the ability to handle such a critical situation. Further it is concluded that the opportunity to learn in different ways should be a priority in the organizing of the ICT supported part of the course. Kolb's four learning styles are found suitable as inspiration for how the e-learning environment can be planned so that multiple learning styles are accommodated. Finally it can be concluded that the use of the concept only seems realistic if the application is linked with social learning activities anchored in the workplace.
Emneord
The project is a qualitative study in how to organize a learning environment that, using ICT supported learning, may maintain the knowledge and skills acquired in connection with a cardiopulmonary resuscitation basic course. Furthermore the project examine how crucial competences to be used in critical situations like a resuscitation situation, can be strengthened. ; Dette projekt omhandler en kvalitativ undersøgelse af hvorledes man kan tilrettelægge et kursusforløb, der vha. af et IKT støttet læringsrum, kan opretholde den viden og de færdigheder, der erhverves i forbindelse med et hjerte-lungeredningskursus. Endvidere undersøges hvorledes afgørende kompetencer som skal anvendes i en genoplivningssituation, kan styrkes. Med et socialkonstruktivistisk læringssyn som grundlag og aktionsforskning som forskningstilgang, undersøges problemfeltet i form af en case, bestående af et eksisterende hjerte-lungeredningskursus.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.