Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2016
Afleveret
2016-07-29
Antal sider
76 pages
Abstract
Dette speciale omhandler undervisning i bæredygtigudvikling(UBU) og de krydsfeltproblematikker der kan optræde for den enkelte og for UBU-praksisfælleskaber i mødet med samfundsdiskurser inden for området. For den enkelte kan denne krydsfeltproblematik optræde i relation til den følelsesmæssige dimension af læreprocesser vedrørende UBU. Undersøgelsen viser flere eksempler på at deltagere igennem et æstetisk symbolsk formsprog udvikler følelser af forbindelse, venskab og omsorg til naturen og dens elementer. Når denne æstetiske virksomhed møder samfundets diskurser, forklares disse oftest inden for naturvidenskabens ontologisk ramme. Dette speciale argumenterer for at udvikle forklaringsmåder inden for socialkonstruktivismen der bedre kan imødekomme dette æstetiske symbolske formsprog. Ligeledes argumenterer dette speciale for at der udvikles et identitetsmæssigt begreb der kan danne kontrast til ordet ”forbruger” og indfange den dobbeltsidede interesse der er for at indgå i forbindelse med planeten og dens resurser både som en der bruger men ligeledes en som samtidigt bidrager til opretholdelse af en balance imellem mennesker og planeten igennem bæredygtige handlingsmønstre. I forhold til disse to argumentationer operationaliserer specialets undersøgelse læringsteoretiske overvejelser som professor Knud Illeris har omkring læringsrelation til omverdenen. Disse overvejelser indbefatter en forandret læringstrekant, som dette speciale er den første behandling af. Specialet introducerer tre metodiske greb der har udfoldet sig inden for et aktionsforskningsprojekt omhandlende UBU. Det ene greb er utopiværksted for børn, der er udviklet for at operationalisere børn og unges medborgerskab, uden at bryde barndommens særegenhed i leg og æstetisk virksomhed. Dette er blevet udviklet i et kortvarigt aktionsforskningsprojekt omkring designet af en legeplads i Roskilde havn, der skal inspirerer børn og unge til at lære om bæredygtig udvikling. Det andet greb der bliver introduceret er den arkitektonisk analyse der er et redskab til at inddrage børn og unge i byudvikling på en måde så deres forslag beholder deres æstetiske symbolske form hele vejen fra idefase til færdigt forslag til et samlet arkitektonisk forslag. Dette har udtrykt sig som en kreativ proces direkte i forlængelse af utopiværkstederne for børn. Under aktionsforskningsprojektet er der kommet oplevelser og meningsperspektiver til udtrykke der omhandler en følelsesmæssig forbundenhed med naturen. Disse kan forstås som æstetiske symbolske former der i lokale UBU-praksisser og for den enkelte fungerer som en drivkraft i undervisnings og læringsforløb der omhandler bæredygtighed. Derimod kan disse meningsdannelser optræder konfliktfyldte i forhold til den diskursive krydsfeltproblematik der udfolder sig omkring UBU i et konkurrencestats perspektiv. Denne konflikt kan i nogle tilfælde resultere i dobbeltbundende identitetsmæssige problematikker. I relation til dette er det tredje metodiske greb, metaundersøgelse blevet udviklet som et empirisk redskab til at arbejde i forlængelse af videnskabelige teorier. Dette er blevet operationaliseret relaterende til Knud Illeris’s læringsteoretiske overvejelser omkring at beskrive læringsprocessen relaterende ikke kun til samfundet men til en bredere omverdens-kontekst, for derved at indtænke læringsprocessers aktualitet i forhold til naturen og den nuværende miljø og klima problematik
This thesis deals with education for sustainable development (ESD) and the cross-field problems that can occur for the individual and for ESD practice environments in the meeting with society discourses. For the individual, this cross-field problem occurs in relation to the emotional dimension of learning processes related to ESD. The study shows several examples of participants through an aesthetically symbolic idiom which develops feelings of connection, friendship and care for nature and its elements. When this aesthetic activity meets society discourses, these are mostly explained within natural science ontological framework. This thesis argues for developing explanation ways within social constructivism that can better accommodate this aesthetic symbolic idiom. Likewise argues this thesis to develop an identity, in terms of a concept, that can contrast with the word "consumer", and capture the double interest that is to be included in connection with the planet and its resources both as a using but also one that simultaneously contributes to maintaining a balance between people and the planet through sustainable patterns of behavior. Compared to these two argumentation the thesis operationalize learning theoretical considerations as Professor Knud Illeris have about learning relation to the outside world. These considerations include a changed learning triangle that this thesis is the first treatment of. The thesis introduces three methodical grip, which has unfolded within an action research project. One grip is utopia workshop for children, developed to operationalize the children and young people's citizenship, without breaking childhood particularity in play and aesthetic business. This has been developed in a short-term action research project about the design of a playground in Roskilde harbor to inspire children and young people to learn about sustainable development. The second grip that is being introduced is the architectural analysis. It is a tool to involve children and youth in urban development in a way that their proposals retain their aesthetic symbolic form all the way from the idea phase to the finished proposal for a unified architectural proposals. This has expressed itself as a creative process directly following the utopia workshops for children. During the action research project experiences and meaning perspectives has unfolded referring to an emotional connectedness with nature. These can be understood as aesthetic symbolic forms. In local ESD practices and for the individual acts as a driving force in teaching and learning processes concerning sustainability. However, those meaning perspectives can occur conflictfull in relation to the discursive intersection problems that unfold around ESD in a competitive state perspective. This conflict may in some cases result in double bottom end identity-related issues. In relation to this the third methodological grip meta study was developed as an empirical tool for working in the extension of scientific theories. This has been operationalized relating to Knud Illeris's learning theoretical considerations about describing the learning process relating not only to society but to a wider surrounding world context, in order to incorporate learning processes timeliness in relation to nature and the current environmental and climate problems.
Emneord
UBU ; Uddannelse i bæredygtig Udvikling ; Aktionsforskning ; Identitet ; Knud Illeris ; æstetisk læringsmåde ; Utopiværksted ; fremtidsværksted ; utopiværksted for børn ; doxa ; episteme ; metaundersøgelse ; arkitektur ; arkitektonisk ; arkitektonisk analyse ; legeplads ; Roskilde Havn ; UBU-legeplads ; Den Grønne Friskole ; Roskilde Gymnasium ; Grønt råd ; narrativ ; æstetisk symbolsk form ; kulturelle koder ; grundkoder ; Roskilde oplevelseshavn ; Kællingehaven
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.