AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Augmented Reality - som muligt læringsredskab på EUD for håndværkere: En analyse om teknologiens anvendelses muligheder for uddannelsen af fremtidens håndværkere

[Augmented Reality - as possible learning tool on Danish vocational schools for craftsmen: An analysis of the technology's application possibilities for the training of future craftsmen]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2019

Afleveret

2019-01-10

Antal sider

86 pages

Abstract

Dette speciale tager udgangspunkt i teknologien Augmented Reality med fokus på Erhvervsuddannelser for håndværkere. Igennem en socio-teknisk analyse bliver forventninger og krav til fremtidige håndværkere belyst og specialet belyser endvidere om Augmented Reality bliver tiltænkt en betydning, for at kunne understøtte læring på Erhvervsskolerne. Byggebranchen i Danmark er fra gammel tid af og er stadig, præget af traditioner, der blandt andet blev institutionaliseret igennem byggeriets ældste aktører, - håndværkere. I modsætning til dette har den danske regering fremlagt en digitaliserings strategi til at fremme Danmarks digitalisering. Denne strategi er udarbejdet med det formål, at øge Danmarks digitalisering og herigennem skabe vækst og styrke velfærd samfundet i et globalt konkurrencemarked. Denne strategi påvirker derimod ikke kun det offentlige og private, men også uddannelsesinstitutioner. Yderligere er alle industrier, ifølge eksperterne, udsat for en ny automatiseringstrend, kaldet Industri 4.0. Lignende, talløse, innovative teknologier, der stammer fra Industri 4.0 er stille og roligt ved at finde vej ind i de danske byggeentreprenørers praksis, for at opnå en konkurrencemæssig fordel, eksempelvis droner. Men det er ikke bare i byggeindustrien, at praksis ændres. I hvert hjørne af samfundet, bliver nye teknologiske artefakter mere synlige, som konsekvensen af den nye tendens og lancerede strategi. Eftersom, at de danske entreprenørvirksomheders praksis, er historisk repræsenteret, igennem den teknologiske udvikling og samfundsmæssige krav, som har indflydelse på strukturen og udviklingen af byggebranchen, er analysen i dette speciale rettet mod et af Industris 4.0 artefakter – Augmented Reality. Augmented Reality bliver beskrevet som 1 af de 8 drivere, i Industri 4.0 litteraturen, men denne er begrænset i konteksten til den danske byggebranche og uddannelse. Derfor vil dette speciale analyserer, det eksisterende læringsmiljø, på forskellige fagskoler, med fokus på håndværkerne. Dermed vil der tegne sig et billede af de forskellige sektorers og uddannelsesmæssige aktørers forståelse af teknologien AR, dets status og den dybere betydning af implementering af ny teknologi, inden for byggeriets håndværksuddannelser. Dette billede, vil fremhæve årsagerne til, såfremt at uddannelsesmiljøerne for håndværkerne, har forstået den potentielle værdi, om den skal vedtages eller ej.

This thesis represents the analysis of new technology Augmented Reality (AR) in Danish craftsmen education. The analysis explores the expectations and requirements for the Danish craftsmen from the perspective of industrial technology. Furthermore, the dissertation investigated if Augmented Reality technology could assist the learning at vocational schools. The building industry is still afflicted with traditions which likewise are created or institutionalized by the building industries oldest actors, the craftsmen. By contrast, the Danish government presented and launched a Strategy to stimulate Denmark's Digital Growth. This strategy aims to bring Denmark to a frontrunner level the digital development and hereby creating growth and wealth fare for all Danes with strong competition in the global market. This strategy influences not only the private sector but also all the public educational institutions. Furthermore, according to the experts, all industries are facing a new automation trend called industry 4.0. Similarly, numerous innovative technologies originated from industry 4.0 are slightly finding their way into the Danish Construction entrepreneurs’ practices, to gain a competitive and supportive advantage, (e.g. drones). But not just in the building industry this practice is happening, in every corner of the society new technological artefacts gradually become more evident as the consequence of the new trend and launched strategy. As the Danish Construction entrepreneurs’ practices are historically represented on behalf of the technological development and societal demands which influenced the formation and development of the building industry, the analysis of the thesis targets in one of industry 4.0 technological artefacts - Augmented Reality. Augmented Reality is described as 1 of the 8 drivers in the industry 4.0 literature but the literature with a Danish construction and educational context is very limited. Therefor this thesis analyses the existing learning environments at different Danish vocational schools with focus on craftsmen. Hereby it will screen a picture of different sectoral or educational actors’ understanding of the technology AR, the status and the profound meaning of the implementation of new technology in this educational part of the building industry sector. This captured picture would highlight the reasons of, if the educational environment for the craftsman has realized the potential value of the technology, whether to adopt it or not.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.