AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

"Rundt om barnet". Et effektfuldt tværfagligt møde: Understøttelse af menneskelig opblomstring og transformativ læring

["Around the child". A powerful interdisciplinary meeting: Support for human flourishing and transformative learning]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2020

Afleveret

2020-06-28

Antal sider

48 pages

Abstract

”Rundt om barnet” er en tværfaglig mødeform, med deltagelse af forældre. Formålet med mødet er at etablere en helhedsorienteret indsats omkring barnet. Projektet beskæftiger sig med om mødeformen har en positiv effekt for barnet, ved at undersøge, hvordan mødet understøtter forældrenes oplevelse af anerkendelse og fører til transformativ læring, ud fra den antagelse, at det har positiv effekt for barnet, at forældrene lykkes. Et element i mødet, er hvordan forældrene bliver forberedt på mødet, og om de med deres samtykke har mulighed for at påvirke indholdet, af det der tales om. Teoretisk er jeg inspireret af Høilund og Juul´s (2005) begreb om ”Menneskelig opblomstring” og deres udfoldelse af Honneths (2003) begreb om anerkendelse, og Illeris der beskæftiger sig med Transformativ læring, et begreb han har hentet hos Mezirow (Illeris 2015). Undersøgelsen er baseret på interviews af tre mødre, der alle har deltaget i mødet, samt professionelle mødedeltagere. Mødrene opnår noget forskelligt i forhold til menneskelig opblomstring og transformativ læring. På den baggrund har jeg udviklet en teoretisk model, der viser forskellige faser i menneskelig opblomstring og transformativ læring. Modellen viser, at det kan være vanskeligt at få begge elementer i spil på samme tid, og indimellem fremstår de næsten som hinandens modsætning. Manglende anerkendelse fører til krænkelse, der både påvirker samspilsprocessen og mødrenes drivkraft i forhold til at lære. Det er derfor væsentligt, at mødrene føler sig set som ”de er”. Transformativ læring går netop ud på at ændre, hvem ”man er”, og det er her balancen mellem anerkendelse og læring bliver svær. Hvis de professionelle anerkender forældrene som ”de er”, bliver forandringsbehovet usynligt. Hvis de professionelle presser på, for at forældrene forandrer sig, så opleves det krænkende. Vanskeligheden ved at skubbe på den transformative læreproces uden at krænke forældrene, kan overkommes ved at have fokus på barnets perspektiv og udelukkende forholde sig til, hvordan der skabes trivsel og udvikling for barnet. Analysen viser, at ”Rundt om barnet” ikke kan stå alene som indsats, da både menneskelig opblomstring og transformativ læring er en proces. Men ”Rundt om barnet” er en selvstændig indsats i processen, der både kan understøtte menneskelig opblomstring, skubbe til en transformativ læreproces og følge den transformative læreproces til dørs.

"Around the child" is a multidisciplinary form of meeting with the participation of parents. The purpose of the meeting is to establish a comprehensive intervention around the child. The project deals with whether the form of the meeting has a positive effect for the child by examining how the meeting supports the parents' experience of recognition and whether it leads to transformative learning on the assumption, that it has a positive effect for the child that the parents succeed. How the parents are prepared for the meeting and whether with their consent they can influence the content of what is being talked about is an element of the meeting. Theoretically, I am inspired by Høilund and Juul´s (2005) concept of "Human flourishing" and their unfolding of Honneth's (2003) concept of recognition. I am equally inspired by Illeris dealing with Transformative learning, a concept he has picked up at Mezirow (Illeris 2015). The study is based on interviews of three mothers, who all participated in the meeting, as well as professional meeting participants. The mothers achieve something different in terms of human flourishing and transformative learning. Against this background, I have developed a theoretical model, that shows different stages of human flourishing and transformative learning. The model shows that it can be difficult to get both elements into play at the same time, and sometimes they appear almost like the opposite of each other. Lack of recognition leads to resentment that affects both the interaction process and the mothers' drive in learning. It is therefore important that the mothers feel as “they are”. Transformative learning is about changing who you are - and this is where the balance between recognition and learning becomes difficult. If the professionals recognize the parents as “they are,” the need for change becomes invisible. If the professionals push for the parents to change, then it is perceived as abusive. The difficulty of pushing the transformative learning process without hurting the parents can be overcome by focusing on the child's perspective and solely on how to create well-being and development for the child. The analysis shows that “Around the child” cannot stand alone as intervention, as both human flourishing and transformative learning are a process. But "Around the Child" is an independent effort in the process that can both support human flourishing, push for a transformative learning process and follow the transformative learning process through to completion.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.