AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Appreciative Inquiry: ...Speak no evil

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2010

Afleveret

2010-08-02

Antal sider

75 pages

Abstract

Den forhåndenværende afhandling er forankret i en interesse og bekymring for organisationsudviklingsmetoder, der ikke levner megen plads til kritik eller på anden måde forsøger at lukke munden på de røster, der kan modsætte sig organisationen og de strategiske tiltag, ved at fokusere udelukkende på de positive aspekter og attituder ved livet i organisationen. Det er ingen hemmelighed, at de diskurser, hvor arbejdstageren og organisationer befinder sig, har ændret sig dramatisk i det sidste århundrede. Angiveligt er der sket en forskydning i den måde forvaltningen af de menneskelige ressourcer foregår på - dvs. et skift fra mistillid, kontrol, konfrontation, og problemfokus - til dialog, tillid, selvledelse, lighed og solidaritet. Dette skift kan forekomme at være til gavn for alle medlemmer af organisationen, men fremmer i virkeligheden kun individualiseringen, intimiseringen og intimideringen af den moderne arbejdstager. Denne afhandling foreslår, som et alternativ, en mere kritisk tilgang til organisationsudviklingsmetoder, der søger at udnytte og kontrollere de menneskelige ressourcer inden for organisationer. Mere specifikt foreslås det, at de politiske og økonomiske strukturer i organisationer, ikke bare kan ignoreres ved at uddanne arbejdstageren til nemt at tilpasse sig, og optimistisk tage de positive honnørord og holdninger til sig, og at »horisontale organisationer« er et begreb, der anvendes af magthaverne, til at kue og distrahere arbejdsstyrken. Denne afhandling er således skrevet indenfor et rammerværk af Critical Management Studies - mere specifikt den Neo-marxistiske Labour Process teori, og poststrukturalismen, repræsenteret ved værker af Michel Foucault. Formålet med denne afhandling er en kritisk tilbundsgående undersøgelse af den organisatoriske udviklingsmetode Appreciative Inquiry. Analysen består af både en teoretisk og praktisk del. Det er målet først at undersøge den eksplicitte præmisser og rationaler ved metoden, gennem en undersøgelse af, hvordan metoden er præsenteret i management-litteratur. Dernæst lægges der et Labour proces teoretisk samt en Foucauldiansk perspektiv ned over de tidligere identificerede præmisser, med henblik på at formulere alternative rationaler. Disse to analyser udgør den teoretiske del af specialet, og vil blive efterfulgt af den empiriske/praktiske del, hvor målet er at gennemføre en indholdsanalyse af, hvordan Appreciative Inquiry præsenteres og formidles i fagblade og lignende, samt hvor vidt disse artikler udviser nogen kritiske overvejelser, både hvad angår de eksplicitte og alternative rationaler. Gennem de tre analyser, fremføres det, at Appreciative Inquiry ikke bare er en metode til personlig og organisatorisk udvikling, men kan ses som en metode, der fremmer og opretholder status quo. Samtidig er den også endnu en bekæmpelsesstrategi, der hindrer modmagt, kritik eller problematisering af betingelserne internt i organisationen. Desuden konkluderes det, at niveauet af kritisk refleksion i fagbladene om Appreciative Inquiry, er meget dårligt repræsenteret, hvilket igen giver anledning til yderligere bekymring, da disse blade må antages at skulle værne om arbejdstagernes interesser.

The thesis at hand is rooted in an interest in, and concern regarding organisational development methods that leave little room for critique, or otherwise tries to silence any voice that may oppose matters within, and strategic implementations regarding the organisation, by focusing solely on positive aspects and attitudes of organisational life. It is no secret that the discourses in which the worker and organisations are situated have changed dramatically in the last century. Supposedly a shift has occurred in how management of the human resource is carried out – i.e. a shift from mistrust, control, confrontation, and problem focus - to dialogue, trust, self management, equality, and solidarity. This shift may come across as beneficial to all the members of the organisation, but in reality it only furthers the individualising, intimisation, and intimidation of the modern worker. Alternatively this thesis suggests a more critical approach to organisational development methods, used to harness and control the human resources within organisations. More specifically it suggests that the political and economical structures within organisations, cannot be conveniently ignored by training the worker to easily adapt, and optimistically adopt positive vocabularies and attitudes, and that 'horizontal organisations' is a notion used by those in control, to subdue and distract the workforce. This thesis is thus set up within the framework of critical management studies, more specifically the Neo-Marxist Labour process theory, and post structuralism represented by the works of Michel Foucault. The purpose of this thesis is a critical in-depth examination of the organisational development method, Appreciative Inquiry. This analysis thus consists of both a theoretical and practical section. It is the aim first to examine the explicit premises and rationales of the method, by examining how the method is presented in management literature. Secondly the paper will apply a Labour process theoretical and a Foucauldian perspective to the previously identified premises, so that alternative rationales can be formulated. These two analyses will make out the theoretical section of the thesis, and will be followed by the empirical or practical section, in which the aim is to conduct a content analysis on how Appreciative Inquiry is presented and conveyed in different magazines and journals, and whether or not these articles display any critical reflections regarding both the explicit and alternative rationales. Through the three analyses, this paper argues that Appreciative Inquiry is not just a method for personal and organisational development, but can be viewed as a method that furthers and sustains status quo. While also being yet another control strategy which impedes counter notions, critique or problematization of conditions internal to the organisation. Furthermore the paper concludes that the level of critical reflection in the journals and magazines regarding Appreciative Inquiry, is very poorly represented, which in turn causes further concern, due to the fact that the goal of some of these journals and magazines is to safeguard the interests and welfare of the worker.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.