AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Aktive pausers indflydelse på motivation for læring blandt 1.g elever

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2014

Afleveret

2014-01-03

Antal sider

163 pages

Abstract

Med udgangspunkt i en 1.g gymnasieklasse fra Hasseris gymnasium er målet for dette speciale, at undersøge, hvordan fysisk aktive pauser kan påvirke elevernes motivation for at lære. Forsøget bestod af en aktiv pause midt i timen på fem-ti minutters varighed. Forsøget med de aktive pauser strakte sig over fem uger i matematiktimerne, samt tre uger i engelsktimerne. Data til undersøgelsen er indsamlet via spørgeskemaet inspireret af Intrinsic Motivation Inventory og et fokusgruppeinterview med eleverne, samt et semistruktureret interview med lærerne. Til at belyse og analysere motivation for at lære er Self-Determination Theory blevet brugt sammen med en social teori om læring i praksisfællesskaber. Ud fra resultaterne vil der være en diskussion i forhold til den brugt motivationsteori og læringsteori. Konklusionen vil opsummere de fundne punkter i forhold til analysen og diskussionen. Til sidst vil der være en perspektivering, der vil belyse muligheder for, hvad undersøgelsen yderligere kan bruges til i relation til de aktive pauser i gymnasiet.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.