Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2012
Afleveret
2012-06-06
Antal sider
183 pages
Abstract
Udgangspunktet for dette projekt er Billund Kommunes udsagn om, at tilgængeligheden til Billund Airport er utilstrækkelig. Denne tilgængelighed kan udbedres på flere forskellige måder, men ikke alle vil være lige hensigtsmæssige – særligt ikke fra et miljøperspektiv, hvor det er standpunktet, at transportens CO2-udledning bør mindskes. I projektet ønskes mere traditionelle tilgængelighedsanalyser kombineret med et mobilitetssociologisk perspektiv for derigennem at vise, hvad andet og mere sidstnævnte tilgang kan bidrage med til sådanne undersøgelser. På baggrund heraf opstilles problemformuleringen: Det undersøges, hvordan tilgængeligheden til Billund Airport kan forbedres igennem planlægningsmæssige tiltag. Denne problemformulering bliver konkretiseret igennem fire underspørgsmål, hvis besvarelser samlet set giver et svar på problemformuleringen. For at forstå casens samfundsmæssige kontekst, og hvad der gør sig gældende i forhold til problemstillingen, peges der på en række forskellige strukturer og mekanismer i samfundet. Dett e udgør en baggrundsviden for de videre analyser, hvor der anlægges to parallelle spor. I det første spor analyseres tilgængeligheden til Billund Airport ud fra en teoretisk forståelsesramme skabt af teorier om netværk og relationel geografi . Der ses nærmere på vejnettet og det kollektive transportnetværk inden for seks opstillede kriterier for tilgængelighed. I det andet spor skift er fokus til de rejsende og deres rationaler og oplevelser i forbindelse med rejsen til Billund Airport. Dette perspektiv ses som særligt vigtigt, når det ønskes at forstå folks transportmiddelvalg med henblik på at ændre på parametrene herfor, således at mere grønne valg af transportmiddel kan fremkaldes. Herefter opstilles der tre scenarier på baggrund af forskellige tiltagspakker: et ’konventionelt’, et ’radikalt/grønt’ og et ’behagende’ scenarie. Fordelene og ulemperne ved det enkelte scenarie diskuteres, hvorefter scenarierne holdes op imod hinanden og mod det samfund, hvor de tænkes ind. Det bliver klart, at der ikke er et scenarie, som ikke vil indbefatte ulemper, og at der følgelig ikke er et ukompliceret svar på problemformuleringen.
The starting point for this project is Billund Municipality stating that the accessibility to Billund Airport are inadequate. The accessibility can be improved in several ways, but not all of these will be equally desirable - especially not from an environmental perspective, where it is the standpoint that the CO2 emissions from transport should be reduced. With this project it is desired to combine more traditional accessibility analysis with a mobility sociological perspective in order to show what else and more the latt er approach may contribute to such studies. Based on this motivation the problemformulation is formulated: It is examined how the availability of Billund Airport can be improved through planning efforts. This problem formulation is elaborated through four subquestions whose answers provide an overall answer to the problemformulation. To understand the societal context of the case and what is in evidence in relation to the problem, a number of different structures and mechanisms in society is identified. This constitutes a background for further analysis, where two parallel tracks are build. In the first track the accessibility to Billund Airport is analysed from a theoretical framework created by theories of network and relational geography. In these analysis the road- and public transport networks are examined on the basis of six established criteria for accessibility. In the second track the focus switches to the travelers and their rationales and experiences in connection with the trip to Billund Airport. This perspective is seen as particularly important when one wishes to understand people’s mode choice in order to change the parameters by which greener choices of transport can be induced. Afterward three scenarios are developed based on different packages solutions: a ‘conventional’, a ‘radical/green’ and a ‘pleasing’ scenario. The benefits and drawbacks of each scenario are discussed, after which the scenarios are compared with each other and to the society in which they might enter. It is clear that there is no scenario which would not involve drawbacks, and therefore there is no straightforeward answer to the problemformulation.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.