Forfatter(e)
Semester
10. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2007
Afleveret
2008-01-24
Antal sider
102 pages
Abstract
Denne rapport tager udgangspunkt i et 9. semesterprojekt, hvor fokus lå på at redegøre for fordele og ulemper ved et satellitbaseret kørselsafgiftssystem i forhold til andre afgiftssystemer. I denne rapport er der taget et skridt videre, og fokus er nu koncentreret udelukkende om kørselsafgifter baseret på satellitpositionering. Satellitpositionering har mange fordele, men også en betydelig ulempe: Teknologien endnu ikke så udviklet, at positioneringen kan foregå problemfrit. Dette besværliggør brugen af teknologien i kørselsafgiftssystemer, da der her er krav om stor nøjagtighed og pålidelighed. Satellitpositioneringen giver ellers i teorien mulighed for at indkræve vejafhængige kørselsafgifter, og det er ikke nødvendigt at opføre store betalingsanlæg eller på anden måde gøre indgreb i infrastrukturen. Der forskes flere steder i verden i satellitbaserede kørselsafgiftssyste-mer, og der er gennemført en række forsøg. Senest har man i Seattle gennemført et projekt, hvor et antal forsøgsdeltagere kørte med en OBU i bilen for at se, hvor meget deres kørevaner blev påvirket af afgifter. Ofte strander planerne om et satellitbaseret kørselsafgiftssystem, fordi teknologien ikke kan opfulde de opstillede krav. Det er i dette projekt forsøgt at opbygge en model af et kørselsafgiftssystem, som kan beregne en nøjagtig afgift på trods af problemerne med satellitpositioneringen. Modellen er afprøvet ved at anvende egne indsamlede data fra en række taxaer i København. Resultaterne er gode, og ikke mindst bedre end resultaterne for en tilsvarende model i 9. semesterprojektet. Priserne for 50 tilfældige ture afviger i prøverne mellem -2,63 % og 3,74 % i forhold til de korrekte priser, og kvartilerne ligger på -0,91 %, -0,54 % og -0,05 %. Der er altså en meget lille spredning på afvigelserne, og de fleste afvigelser går nedad og rammer derved ikke bilisten.
This report is based on a 9th semester project which had its focus on accounting for advantages and disadvantages about a satellite based road pricing system compared to other types of toll collection systems. This report is taken to the next level and is only focusing on road pricing based on satellite positioning. Satellite positioning has many advantages, but also a major disadvan-tage: The technology is not yet fully developed, so that positioning can be done without trouble. This complicates the use of the technology in road pricing systems, because they require great accuracy and reliability. With the use of satellite positioning it is in theory possible to collect road dependent tolls, and it is not necessary to build huge toll facilities or in other ways make interventions in the infrastructure. Around the world research is done on satellite based road pricing, and there have been made several trials. Latest in Seattle a research project was completed, where a number of participants had a OBU in their cars to see how their driving habits were affected by the road pricing. Often plans about satellite based road pricing are scrubbed because the technology cannot fulfill the requirements. In this project it has been tried to build up a model of a road pricing system that is able to calculate an accurate charge regardless of the trouble with the positioning. The model is tested by using collected GPS data from a series of taxies in Copenhagen. The results are good and especially better than the results from a test of a similar model build in the 9th semester project. The charges for 50 random trips differ in the tests between -2.63 % and 3.74 % from the correct charge, and the quartiles are -0.91 %, -0.54 % and -0.05 %. That means there is only little scattering on the deviations, and mostly it goes the right side so the motorist is not affected.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.