AAU Student Projects - visit Aalborg University's student projects portal
A master thesis from Aalborg University

A qualitative innovation of digital healthcare for remote-monitoring pacemaker patients

Author(s)

Term

4. term

Education

Publication year

2020

Submitted on

2020-06-01

Pages

81 pages

Abstract

Resumé Baggrund: Generelt bevæger sundhedssektoren sig hen mod en mere digitaliseret sektor, hvor nye teknologier vil ændre den måde vi behandler og udreder patienter på. Den teknologiske udvikling vil b.la. resultere i, at forsøge og behandle patienter uden at være fysisk til stede. Det vides, at specielt pacemaker patienter lever i frygt med mange bekymringer, grundet deres hjerteproblemer. Dette projekt følger en kvalitativ innovationsproces af en digital kommunikations platform, kaldet SCAUT, der skal være kilden til en bedre behandling af pacemaker patienter, med en hurtigere og lettere tilgængelig behandling. SCAUT platformen er udviklet af scale-up firmaet, Vital Beats, der benytter sig af bruger-orienteret design metoder til udvikling af SCAUT platformen i samarbejdede med klinikere og pacemaker patienter. Dette projekt undersøger mere specifikt hvordan innovations processen bliver til og udfolder sig ved implementering og justering af SCAUT platformen til nye pacemaker patienter. Teori: Indsigter, resultater og refleksioner vil blive belyst af et teoretisk fundament. Mere specifikt, vil Aktør-netværks teori kaste lys over translationer og aktører i innovationsprocessen. Kritisk teori af teknologi vil afdække et samfundsmæssigt perspektiv samt en diskussion om teknologien i sig selv, i forhold til pacemakerpatienterne og klinikerne. Metode: Fra februar 2020 til maj 2020, har det metodiske arbejde udfoldet sig, i samarbejde med firmaet Vital Beats og pacemakerklinikken på Rigshospitalet. Projektets fokus er inddragelse af klinikere og patienter og derfor bliver der benyttet deltagende design i form af fem workshops med pacemakerpatienter. Workshopsne er udformet på baggrund af prototyper af SCAUT platformen. For at kunne personalisere SCAUT platformen til patienternes behov, er der udviklet tre Persona profiler der spænder bredt over pacemaker patientgruppen. Der er ydermere blevet udformet semistrukturerede interviews med en talsperson fra Rigshospitalet (en kliniker) og en talsperson fra Vital Beats (udvikler og teknologisk antropolog). Det ene interview har fundet sted i projektets spæde start, imens det andet er et opfølgende interview. Resultater: For at tilpasse SCAUT platformen til et bredt spektrum af patienter, er der udviklet tre Personas typer, som hver især har været i fokus i forhold til deres behov. Personas profilerne er udviklet på baggrund af et tidligere projekt, udviklet i samarbejde med Vital Beats. Sammen med Vital Beats, klinikere, og specielt pacemakerpatienter er der udviklet kerne elementer til SCAUT platformen. Konklusion: Brug af deltagende design har bidraget til en mere personlig og passende behandling. Når forskellige aktører inviteres, åbnes der op for forskellige interesser, der skaber et bredere perspektiv. De forskellige perspektiver, gør at “Matters of Concern” kan blive opfyldt. Innovationen opstår ikke flydende, men er ofte en rodet proces, med mange netværker og forhandlinger mellem aktører. Innovationen er præget af de værdier og rationaler der ligger til grund for teknologien.

Abstract Background: Healthcare, in general, becomes more and more digital which changes the practice of how the treatment of patients occurs. This study is a qualitative innovation study of a digital communication platform named SCAUT. Pacemaker patients are everyday living with anxiety and concerns about their pacemaker and health. Vital Beats is a company, that uses user-centered design, to create the SCAUT platform that mediates between the clinicians at the pacemaker clinic and the pacemaker patients. This project investigates the innovation process of the SCAUT platform by making participatory design and workshops, in collaboration with patients and clinicians. This might adjust the platform to the patients’ and clinicians’ needs and how the SCAUT platform comes together when involving both patients and clinicians in the design process. Theory: The theoretical framework is conducted by using key concepts from Actor-network theory and Critical theory of technology, to illuminate the innovation process and as a critical reflection. Methods: The methodological framework was carried out from February 2020 to May 2020, in collaboration with the company Vital Beats and the pacemaker clinic at Rigshospitalet. This project is practicing participatory design to innovate the technological platform SCAUT. Participatory design, in this case, exists of mockup-illustrations of the SCAUT mobile application. The mockups are executed as individual workshops together with five pacemaker patients by using skype. Personas are carried out as a user-centered design method, in order to create a personalized platform, and by that aim to reach a broad range of pacemaker patients. Semi-structured interviews are performed, by having a spokesperson from the pacemaker clinic at Rigshospitalet (clinician) and a spokesperson from Vital Beats (business developer and anthropologist). The two interviews are conducted before and after the workshops with pacemaker patients. Results: The results exist of three possible personas profiles, that incorporate a broad range of pacemaker patients, furthermore the executed mockups resulted in three questionnaires, that have been the core of the SCAUT platform prototypes, which are carried out together with pacemaker patients.

Keywords

Documents


Colophon: This page is part of the AAU Student Projects portal, which is run by Aalborg University. Here, you can find and download publicly available bachelor's theses and master's projects from across the university dating from 2008 onwards. Student projects from before 2008 are available in printed form at Aalborg University Library.

If you have any questions about AAU Student Projects or the research registration, dissemination and analysis at Aalborg University, please feel free to contact the VBN team. You can also find more information in the AAU Student Projects FAQs.