AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Forandring af trivselsaspektet i vægttabsinterventionen Vanebryderne

[A change of the aspect of quality of life in the weight loss intervention Vanebryderne]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2016

Afleveret

2016-05-30

Antal sider

170 pages

Abstract

Titel: Forandring af trivselsaspektet i vægttabsinterventionen Vanebryderne. Formål: At undersøge, hvordan vægttabsinterventionen Vanebryderne kan forandres med henblik på, at øge mulighederne for, at børnenes trivsel udvikles i en positiv retning. Metoder: Rammen for specialet er inspireret af virkningsevaluering. De anvendte metoder er uformelle feltsamtaler med projektlederen fra Vanebryderne, semistrukturerede forskningsinterviews med seks familier, som alle har deltaget i indsatsen, observation af én træningssession i Vanebryderne samt et litteraturstudie. Resultater: Resultaterne fra de uformelle feltsamtaler har bidraget til at afklare uklare elementer i forbindelse med Vanebrydernes inddragelse af trivselsaspektet. Interviewundersøgelsen viser, at oplevelsen af arbejdet med trivsel i Vanebryderne varierer familierne imellem. Det ses derudover, at familierne som deltager i Vanebryderne oplever en række familiemæssige udfordringer, som kan have betydning for deres forløb i indsatsen. Observationen af træningssessionen viser, at fysioterapeuterne arbejder ud fra en anerkendende pædagogisk tilgang til børnene og det vurderes, at børnenes trivsel øges gennem bevægeglæde samt ved dannelse af sociale relationer. Litteraturstudiet viser, at udviklingen af børnenes trivsel kan dokumenteres ved hjælp af det validerede måleredskab PedsQL. Konklusion: På baggrund af specialets resultater ses et behov for forandring i forbindelse med Vanebrydernes inddragelse af trivselsaspektet. Det anbefales, at Vanebryderne strukturerer protokollen ved at tydeliggøre anskuelsen af og arbejdet med trivsel. Yderligere foreslås det, at Vanebryderne informerer familierne om indsatsens anskuelse af trivselsbegrebet og inddragelse af trivselsaspektet i indsatsen. For at dokumentere effekten af inddragelse af trivsel i Vanebryderne, anbefaler specialegruppen at måleredskabet PedsQL implementeres. Afslutningsvis foreslår specialegruppen, at Vanebryderne stiller et lokale til rådighed og opfordrer forældrene til at dele oplevelser og erfaringer i forbindelse med deltagelse i indsatsen.

Title: A change of the aspect of quality of life in the weight loss intervention Vanebryderne. Purpose: The purpose of the thesis is to investigate how the weight loss intervention Vanebryderne can be altered in order to increase the chances of developing the quality of life for the children in a positive direction. Method: The frame of this thesis is inspired by an impact assessment. The used methods are informal field interviews with the project manager from Vanebryderne; semi-structured interviews with six families, all of whom have participated in the intervention, observation of a training session in Vanebryderne; and an extensive literature study. Results: The results of the informal field interviews helped clarify unclear elements in how Vanebryderne is working with the aspect of quality of life. The interviews show that the experience of how Vanebryderne is working with quality of life varies between families. Furthermore, it appears that the families participating in Vanebryderne experienced a range of family related challenges that may be of importance for their participation in the intervention. The observation of the training session shows that the physiotherapists are working from an appreciative pedagogical approach to the children and that the children increased quality of life through joy of movement and social relations. The literature study shows that the validated measurement model PedsQL can document the development of quality of life of the children. Conclusion: The results of the thesis show that change in how Vanebryderne is working with the aspect of quality of life is needed. It is recommended that Vanebryderne structures their protocol by clarifying their perspectives on quality of life and how they plan to incorporate it. Furthermore it is proposed that Vanebryderne informs the families involved in the initiative about its perspectives and how they plan to work with quality of life. In order to document the effect of how Vanebryderne is working with quality of life, the thesis group recommend that the PedsQL model is implemented. Finally, it is proposed that Vanebryderne makes a room available and encourage the parents to share experiences and lessons learned during the intervention.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.