• Camilla Grøn
  • Katrine Hove Schlosser
4. semester, Arkitektur, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Dette afgangsprojekt omhandler læringsvmiljøer,
og tager udgangspunkt i et design
af en ny Sønderbro skole i København,
Danmark.
Rapporten indbefatter en teoretisk- og research
del, der danner ramme for de følgende
design iterationer der ender ud i et
design forslag. Med udgangspunkt i den
nye skolereform, er det forsøgt at opnå et
arkitektonisk design der imødekommer
længere skoledage, differentieret læring og
bevægelse som de essentielle elementer.
For at skabe de fysiske rammer der skal
imødekomme moderne pædagogiske
metoder og opfordre til bevægelse, har en
fælles forståelse for læringsmiljøer været
drivkraften igennem projekter. Baseret på
teoretisk litteratur om læringsmiljøer, har
det været en vigtig parameter at skabe et
differentieret læringsmiljø i børnehøjde.
Undervisnings rum forlanger en stor variation
til at imødekomme lærings evnen ved
den enkelte elev, således er et fokus på
skabning af nicher til fordybelse, rum til
forhandling og forsamling både indendørs
og udendørs været afgørende.
Et vigtigt aspekt af den nye skole reform
er at skabe en stærkere forbindelse imellem
skole og by, og derved gøre skolen mindre
institutionel. Skolen bliver en urban
katalysator for at skabe et dynamisk miljø,
der faciliteter et bredt udvalg af tilbud til
befolkningen i nærområdet. Vi ser skolen
som et unikt læringsmiljø der vil være endnu
e tilbud på listen der kan forbedre sociale
relationer og faciliteter blandt andet,
i dette nabolag.
SprogEngelsk
Udgivelsesdato12 dec. 2015
Antal sider143
ID: 212946008