• Bo Sebastian Wunderlich Jensen
4. semester, Interaktive Digitale Medier, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Denne afhandling har til formål at forstå, hvordan oplevelsen af ​​rollespil ( RPG ) ydelser fra format. "Format " er et begreb lånt af Allen Tychsen (Se henvisning i afhandlingen ) og bruges her til at beskrive en bredt anerkendt gruppe af spil, der deler mange egenskaber. Der vil være fokus på interaktivitet / interaktion , funktioner , der er unikke for bestemt slags RPG eller til genren som helhed , og funktioner i medierne , som påvirker oplevelsen af ​​RPG. For overskuelighedens skyld afhandlingen fokus på bordplade RPG'er (PNP ), singleplayer computer RPG ( cRPG ), og live action rollespil ( LARP ).

Afhandlingen dækker nogle af de eksisterende teori om rollespil og diskuterer disse kort at vise, at den fælles definition af RPG er baseret på bordplade RPG'er . Resultatet er , at definitionen ikke tager de mulige fordele ved mediet i betragtning. At udvide forståelsen af ​​rollespil genre teorien vil også blive brugt til at identificere træk, der kan ses som enten fælles for hele genren eller specifik for én type. Den endelige teori dækker både digitale og ikke-digitale medier i et forsøg på yderligere at forbedre forståelsen af ​​formater , som skal danne rammerne af de senere drøftelser.

For yderligere at forstå de formater ' betydning for oplevelsen af ​​RPG ekstra data indsamlet gennem en kvalitativ interviewundersøgelse . Interviewet indeholder elleve spørgsmål , som omfatter , men er ikke begrænset til, interaktivitet og sociale aspekt af et RPG. De seks forsøgspersoner, der deltog i med interviewet er rollespillere fra den lokale RPG forening , The Realm of Adventure ( TRoA ) . De emner har erfaring med alle tre typer af RPG . Denne data bliver brugt til at bestemme, hvordan mediet bidrager til spiloplevelsen , samt at identificere hidtil ukendte faktorer af relevans for spiloplevelsen.

Konklusionen er, at fordelene ved de formater er tydelige i , hvordan fagene spiller RPG . I PnP oplevelsen i sagens natur er afhængig af fantasi og deltagernes kreative evner til at bidrage til en dynamisk udvikling historie. GM evner som historiefortæller og hersk leder påvirke spiloplevelsen . Single player cRPG mangler det sociale aspekt af andre RPG, men giver mulighed for en enkelt spiller erfaring, som gør det godt for afslapning. I LARP spillet er både begrænset og forstærket af virkeligheden som spillerne er begrænset af deres egne hæmninger og fysiske færdigheder . Fordelen er, at spillerne er i en position, hvor de , som karakter , oplever reelle følelser ufiltrerede , som tilføjer til den medrivende oplevelse. Frihed til at handle i LARP er påvirket af , hvordan lignende den imaginære verden er til den virkelige verden i form af mulige kompetencer.

Alle i alle de fordele af de formater afhænger af, hvordan deltagerne spiller RPG, og hvor meget de RPG stole på de funktioner, som det medium, hvorpå de bliver spillet .
SprogEngelsk
Udgivelsesdato2 jun. 2014
Antal sider78
ID: 198275704